خلق بسته بندی عالی

اعضای کانون کارآفرینی استان اصفهان
جولای 15, 2018
تولید چیپس میوه
اکتبر 24, 2018
اعضای کانون کارآفرینی استان اصفهان
جولای 15, 2018
تولید چیپس میوه
اکتبر 24, 2018
9 نکته مهم برای

خلق بسته بندی منحصر به فرد

 
هر وقت به سوپرمارکت، پاساژ‌، بازار یا هر جایی بروید که چیزی در آن فروخته می‌شود همیشه محصولات را در یک جعبه، بسته یا چیزی شبیه به اینها می‌بینید.

بسته بندی محصولات در اندازه‌ها، شکل و رنگ‌های متنوع انجام می‌شود

غالبا افراد بسته‌بندی را مرتبط با حفاظت، نگهداری و انتقال آسان اجناس می‌دانند. اما نقش بسته‌بندی فراتر از اینهاست و می‌تواند در فروش و معرفی محصول نقش اساسی بازی کند و رضایت یا عدم رضایت خریداران را در پی داشته باشد یا حتی مانع سالم رسیدن آن به دست مصرف‌کننده شود. در این نوشته قصد داریم به برخی نکات مهم و اولیه‌ برای طراحیِ بسته بندی محصولات اشاره کنیم تا به کمک آنها بسته‌هایی عالی خلق کنید.

9 نکته مهم برای خلق بسته بندی عالی

 خلاق و منحصر به فرد باشید

اگر می‌خواهید عده‌ی زیادی مشتری محصول‌تان شوند می‌توانید با خلق یک بسته‌بندی خلاقانه کار را آغاز کنید.

بعضی محصولات چیزهایی مثل مارپیچ و جدول‌ برای حل‌ کردن دارند که مشتریان را تشویق می‌کنند آنها را بخرند. برخی محصولات تکه‌های قابل جمع کردن دارند که با آنها می‌توانید کلکسیون خاصی مثلا کارت، عروسک یا چیزهای دیگری را جمع‌آوری کنید.

شما همچنین می‌توانید برای بسته بندی محصولات از اَشکال مختلف استفاده کنید.

خواندن برچسب‌ها باید راحت باشد

برچسب محصول باید خوانا و واضح باشد. بیشتر مشتریان اطلاعات مربوط به محصول را که روی بسته درج می‌شود می‌خوانند تا بدانند چه می‌خرند و اینکه آیا این همان محصول مناسب آنهاست یا نه.

نوع قلم و سایز انتخابی برای نوشته‌های روی برچسبِ محصول باید به آسانی خوانده شود. گاهی برچسب در بسته‌ بندی محصولات آن‌قدر ریز نوشته شده که خواندنش را برای مشتری سخت می‌کند.

افراد حتما برای داشتن یک انتخاب هوشمندانه پیش از خرید این بخش را می‌خوانند. برخی مصرف‌کنندگان حتی اقلام مختلف را با هم مقایسه می‌کنند.

پس اگر بسته‌بندی محصول شما خواناتر باشد و ویژگی‌های محصول نیز نظر خریداران را جلب کند آنها به سراغ محصول دیگری نمی‌روند و همان را می‌خرند. خریداران برای خواندن برچسب تمام محصولات وقت ندارند به خصوص آنهایی که ریز چاپ شده باشند.

 از تصاویر استفاده کنید

می‌توانید از تصاویر در طراحی بسته بندی محصولات استفاده کنید. این تصویر می‌تواند کاریکاتور، عکسی از محصول، عکسی از یک مدل یا هر چیز دیگری باشد که با محصول در تناسب است.

فقط دقت داشته باشید که تصاویر باید رزولوشن بالا داشته باشند و در ابعاد بزرگ و کوچک خوب به نظر برسند. علاوه بر این عکس http://www.mensreplicawatch.com انتخابی باید با محصول درونِ بسته‌بندی هماهنگ باشد تا از سردرگمی خریدار جلوگیری شود.

بسته بندی محصولات باید با محصول مرتبط باشند

تصویر، قلم، رنگ، طرح و شکلِ بسته بندی محصولات باید متناسب با نوعِ محصولِ درونِ آن باشند. اگر می‌خواهید جعبه‌ی ساندویچ هات‌داگ طراحی ‌کنید تصویر سگ (داگ به زبان انگلیسی) را فراموش کنید.

با این کار مصرف‌کننده را گمراه می‌کنید و آنها تمایل‌شان را به خرید از دست می‌دهند زیرا ممکن است فکر کنند این ساندویچ غذای سگ است یا اینکه از گوشت سگ تهیه شده است! پس به این موارد دقت کنید.

بسته بندی محصولات را با کاربری آسان طراحی کنید

از کاربرد آسان و راه‌دست بودن طراحی بسته‌بندی مطمئن شوید. یادتان باشد اغلب مصرف‌کنندگان پرمشغله هستند پس سعی کنید زندگی‌شان را کمی آسان کنید.

بسته‌ای را طراحی نکنید که آن‌قدر بزرگ باشد که به سختی بتوان آن را حمل کرد. هر چه بسته‌بندی جمع‌وجورتر باشد افرادِ بیشتری آن را به محصولات حجیم ترجیح خواهند داد. بهتر است یک بسته‌بندی ساده‌شده طراحی کنید.

بسته‌بندی نباید به نظردست خورده برسد

امنیت محصول اهمیت شایان توجهی دارد. بسته بندی محصولات همیشه باید به صورت مهروموم‌شده باشد، زیرا مصرف‌کننده اگر با بسته‌ی باز شده یا دست‌کاری شده مواجه شود آن را نمی‌خرد.

طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که بتواند امنیت محصول را تضمین کند. اگر بسته‌‌ بندی محصولات دست‌کاری‌شده به نظر برسد برای فروش آنها با مشکل مواجه خواهید شد.

بنابراین برای اجتناب از این مشکل بزرگ در طراحی‌ خود دو مسئله‌ی مهروموم شدن و محافظت از محصول را مد نظر قرار دهید.

باز کردن بسته‌ بندی محصولات باید آسان باشد

حتی وقتی قرار است بسته‌ای طراحی کنید که محصول شما را محافظت‌شده و دست‌نخورده حفظ کند، هنوز لازم است مصرف‌کننده برای باز کردن آن هنگام مصرف به زحمت نیفتد.

مردم مشغولیت‌های خودشان را دارند و نمی‌خواهند زمان زیادی صرف پیدا کردن راهِ باز کردن بسته‌بندی محصول شما بکنند. برای نحوه‌ی بازکردن یا استفاده از بسته‌بندی راهنما یا دستورالعملی روی آن بگذارید.

حتی وقتی روش کار ساده است نیز از ارائه‌ی این راهنمایی‌ها برای کمک به مصرف‌کنندگان غافل نشوید.

توجه به کاربرد

توجه به کاربرد و کارکرد محصول نیز در برخی مواقع منجر به تولید ایده‌های جالبی در بسته بندی محصولات می‌شود.

برای مثال در اینجا تصویریک جعبه از محصول پسته دیده می‌شود. معمولا در زمان مصرف پسته شما با مشکل محل ریختن پوسته ها مواجه می شوید.

پس تولیدکننده با دقت نظری که درباره کاربرد و کارکرد نهایی این محصول به خرج داده است، جعبه را به حالتی طراحی کرده است که در هنگام مصرف به همراه بسته بندی فضایی برای پوسته ها طراحی شده است که ایده‌ای جالب و کاربردی است.

نشان‌دادن محتویات درونی

پیشتر عنوان شد که گاهی با نشان‌دادن محصول و عدم استفاده از بسته بندی ویژه، کیفیت گویای همه چیز خواهد بود.

در برخی دیگر از موارد نیز برای جلوگیری از اشتباه در انتخاب مشتری بهتر است قسمتی از محصول از خلال بسته بندی مشخص باشد تا بیننده و مخاطب بداند که درون بسته چه چیزی انتظارش را می‌کشد.