آشنایی با خشک کن انجمادی


در خشک کردن به روش انجمادی، با کاهش دمای محصول، قسمت اعظم رطوبت آن به یخ تبدیل شده و سپس با کاهش فشار محیط، با تصعید رطوبت، محصول خشک می گردد.
فریز درایر ( Freeze Dryer ) در صنعت داروسازی و صنایع غذایی به خصوص محصولاتی که کیفیت آنها از نظر مصرف کننده حائز اهمیت است، بیشترین کاربرد را دارد.
برای محصولاتی که دماهای بالا خواص آن را تغییر می دهد این روش بهترین روش خشکایش است، زیرا در این روش عملیات خشکایش در دماهای پایین انجام می گیرد.
کمترین تغییر ساختمان، بافت و رنگ محصول از مزیت های بارز دستگاه های خشک کن انجمادی است.

دستگاه خشکایش انجمادی یا فریز درایر، خشک کردن درخلاء می باشد که این فناوری پیشرفته ترین فرایندخشک کردن در جهان می باشد. در مقایسه با روش خشک کردن معمولی مواد غذایی منجمد تولید شده توسط "لیوفیلیزر" تضمین کیفیت طولانی مدت دارد، طبیعت دوباره هیدراتاسیون، رنگ خوب، خوشبو، طعم خوب، طعم و محتوای بالای عناصر مغذی غذای خشک شده است که اساساً بدون تغییر در خود باقی می ماند و از نظر حجم و شکل، اسفنجی به نظر می رسد و کوچک نمی شود.

لیوفیلیزاسیون و خشک کردن انجمادی اصطلاحاتی هستند که بسته به صنعت و مکانی که خشک شدن در آن صورت می گیرد معادل هستند. در خشک کردن انجمادی کنترل شده دمای محصول را در طی فرآیند به اندازه کافی کم نگه می دارد تا از تغییر در ظاهر و ویژگی های محصول خشک جلوگیری کند.
این یک روش عالی برای حفظ کیفیت طیف گسترده ای از مواد حساس به گرما هست مانند پروتئین، میکروب، داروها، بافت ها و پلاسما به دلیل کم بودن درجه حرارت استفاده شده در فرآوری، محصولی با کیفیت بالاتولید می شود.

خشک کردن انجمادی، از بین بردن یخ یا سایر حلال های یخ زده از یک ماده از طریق فرآیند تصعید و حذف مولکول های آب محدود از طریق فرآیند دفع است. فرآیند حذف آب را که معمولاً برای حفظ مواد قابل خراب شدن، طولانی کردن ماندگاری آن یا آسان کردن حمل و نقل مواد استفاده می شود. تصعید هنگامی است که یک جامد (یخ) مستقیماً به بخار تغییر یابد بدون اینکه از مرحله مایع (آب) عبور کند که فشارکم برای تسریع تصعید مورد نیاز است. تصعید یک تغییر فاز است و برای ایجاد آن باید انرژی گرما را به محصول یخ زده اضافه کرد.

 

خشک‌کن رویشگر را مشاهده کنید