بازدید مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان
جولای 27, 2020
رویشگر در طرح کلان ملی
آگوست 20, 2020
بازدید مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان
جولای 27, 2020
رویشگر در طرح کلان ملی
آگوست 20, 2020
 

صادرات گوجه خشک


اژه در سال 2016 در مجموع 29 هزار و 734 تن گوجه فرنگی خشک شده به 86 کشور مختلف جهان صادر می کند

ناحیه اژه یکی از ۷ ناحیه در ترکیه و در جنوب غربی آسیاست. این منطقه در غرب کشور واقع است؛ ناحیه اژه از غرب به دریای اژه، در شمال به ناحیه مرمره، در جنوب و جنوب غربی به ناحیه مدیترانه و در شرق به ناحیه آناتولی مرکزی محدود می‌شود.

گوجه فرنگی هایی که در خاک حاصلخیز اژه پرورش داده شده و در زیر آفتاب این منطقه خشک می شوند، تقاضای زیادی در کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا، کانادا و ژاپن دارند.

این گوجه فرنگی ها در ماه آوریل کاشته شده و در ماه جولای نیز برداشت می شوند. سپس برای خشک کردن به محل های مشخصی حمل می شود. کارگران این گوجه فرنگی ها را دو نیم کرده و روی پارچه های سفید که روی خاک پهن می کنند. بعد از پنج یا شش روز گوجه فرنگی های خشک شده را به سردخانه کارخانه ها حمل کرده و پس از بسته بندی در اختیار مشتریان داخلی و خارجی قرار می گیرد.

براساس گزارش اتحادیه صادر کنندگان اژه در سال 2016 در مجموع 29 هزار و 734 تن گوجه فرنگی خشک شده به 86 کشور مختلف جهان صادر شده است. بیشترین صادرات با 5 هزار و 414 تن به ایالات متحده آمریکا بوده است. همچنین 95 درصد این صادرات از طرف اعضای اتحادیه صادرکنندگان اژه صادر شده است.

عبدالله شنول، رئیس اتاق کشاورزی “تورگوتلو” با اشاره به اینکه تقریبا از هر 15 کیلوگرم، یک کیلوگرم گوجه فرنگی خشک به دست می آید اظهار داشت: گوجه فرنگی های خشک شده به کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، ژاپن و غیره صادر می شود که طبیعتا ارز زیادی وارد کشور می کند.

کمیل بهشتیان، مسئول دفتر ایرنا در جیرفت می‌گوید بحث فروش گوجه‌فرنگی سالهاست که در منطقه جیرفت با مشکل مواجه شده و به ضرر کشاورزان این منطقه ‌تمام می‌شود. قرار است امسال ۴۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از مزارع هفت شهرستان جنوب کرمان برداشت شود. اما دلالان این گوجه‌ها را کیلویی ۵۰۰تومان می‌خرند، درحالی که برای ضرر نکردن کشاورز باید گوجه کیلویی ۱۳۰۰ تومان به فروش برسد.

حالا دولت، سازمان تعاون روستایی وابسته به جهادکشاورزی را موظف کرده تا برای حمایت از کشاورزان خرید تضمینی انجام دهد. کشاورزان نیز خواستار قیمت‌گذاری منصفانه تعاونی روستایی برای گوجه‌فرنگی‌اند که با قیمت دلالان فاصله داشته باشد.

حال بهتر است بدانید که از سال 1395 رویشگر در صدد بود که با مذاکره با ارگانهای مختلف این مشکل را بیان داشته و با ارائه خدماتی نوین در زمینه صنایع تبدیلی کشاورزی و با جلوگیری از ضایعات کشاورزی و تبدیل آنها به ارزش افزوده و ایجاد محصولی برای بازارهای صادراتی، قدمی کوچک برای کمک به کشاورزان زحمت کش این مرز و بوم بردارد.

رویشگر با تمرکز بر روی تولید محصولات تخصصی ، همانند خشک‌کن کم مصرف صنعتی و خانگی خود برای بهره گیری در فعالیت خشک کردن گوجه و صیفیجات متنوع دیگر و همچنین استفاده در تولید سبزیجات و میوه های خشک ، تمام تلاش خود را در این زمینه نموده و همچنان حاضر به هرگونه همکاری در این زمینه می باشد.