چرا جوانان از کارآفرینی می‌ترسند؟

پنج رمز موفقیت از زبان ریچارد برانسون
آوریل 7, 2019
بازدید رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
ژوئن 10, 2019
پنج رمز موفقیت از زبان ریچارد برانسون
آوریل 7, 2019
بازدید رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
ژوئن 10, 2019

چرا جوانان از کارآفرینی می‌ترسند؟


 

همه ما داستان زندگی مدیرانی را که همواره در امور شغلی خود موفق بوده اند شنیده ایم. در دنیای پر افت و خیز کنونی مدیران و کارآفرینان بیش از دیگران باید اصول بنیادین موفقیت را بدانند و به آن ها عمل کنند. امور تجاری و اقتصادی شبیه بسیاری از امور دیگر به سبب تداوم روند جهانی شدن چالش هایی را در راه کسب و کارها قرار می دهد. در مقاله حاضر به توصیف برخی ویژگی های کارآفرینان می پردازیم که با به کارگیری اصول مهم و اساسی موفقیت، توانسته اند کسب و کاری پر سود را اداره کنند. این ویژگی ها به هر فرد در زندگی شغلی و خانوادگی کمک می کند عملکردی مثبت داشته باشد.

سخت کوشی

افراد کارآفرین هر روز صبح خود را زودتر از دیگران شروع می کنند و اجرای برنامه روزانه ای را که از قبل آماده کرده اند آغاز می کنند. به ندرت از آن ها گله و شکایت می شنوید. آن ها از دیگران عملکرد خوبی را انتظار دارند و بهتر است بدانید آنها از خودشان عملکردی عالی می خواهند. گام نخست موفقیت مداوم، ایمان به این واقعیت است که تلاش ثمر می دهد.

کنجکاوی و اشتیاق به آموختن

کسانی که در همه امور خود موفق هستند همواره مطالعه می کنند، می پرسند و فرا می گیرند. در این زمینه تفاوت آن ها با بقیه این است آن ها آنچه را که می آموزند به کار می گیرند. موفقیت مداوم به معنای از برکردن اطلاعات نیست، بلکه به معنای به کارگیری یا استفاده از دانش به شیوه ای جدید و متناسب با شرایط محیط است. آن ها در حوزه کار خود یک متخصص هستند و در عین حال اطلاعات عمومی زیادی دارند.

برقراری ارتباط اجتماعی

کارآفرین های موفق با افراد بسیار زیادی آشنا هستند و روابط عمومی خوبی دارند. ایشان در بسیاری از زمینه های تجاری افرادی را می شناسند که می توانند موانع را از سر راه آن ها بردارند. این گروه از افراد در جمع های خانوادگی، فامیلی، صنفی و اجتماعی شرکت می کنند و سعی می کنند با افراد ذی نفوذ ارتباط برقرار کنند.

رشد شخصیت

افراد موفق غیر از آن که در حوزه فعالیت های شغلی همواره به آموختن مشغولند، توانایی های شخصیتی خود را نیز افزایش می دهند. آن ها ارتقای توانایی های درونی و فراگیری مهارت های رفتاری را از ضروریات دانسته و در این جهت اقدام می کنند. بر خلاف افراد دیگر، موفق ها هنگامی که تحمل نقایص را ندارند به جای رنج کشیدن آن ها را رفع می کنند.

خلاقیت

کارآفرین های موفق به شکلی خارق العاده خلاق هستند. آن ها دایما از خود می پرسند: «چرا که نه؟» و همواره به امکان های جدید، فرصت های آتی و راه های مقابله با چالش ها فکر می کنند در حالی که افراد معمولی هر چالشی را یک شکست بالقوه می بینند، افراد موفق آن ها را فرصت هایی برای یادگیری می دانند.

مسئولیت پذیری و اتکا به خود

این گروه از افراد نگران سرزنش دیگران نیستند و وقت خود را با گله و شکایت هدر نمی دهند. آن ها تصمیم خود را می گیرند و اقدام می کنند. گاه مورد سرزنش قرار می گیرند اما با صبر به برنامه ای که از پیش تدوین کرده اند عمل می کنند، ابتکار عمل را در دست گرفته و مسوولیت موفقیت هایی را که کسب می کنند بر عهده می گیرند.

آرامش

حتی در زمینه اضطراب نیز افراد موفق توازن را حفظ می کنند. آن ها ارزش شوخ طبعی، صبر و برنامه ریزی را می دانند در نتیجه به ندرت وحشت زده می شوند و واکنشی عمل می کنند. مدیران موفق آرام هستند، سوالات درست می پرسند و حتی در بحران ها با آرامش تصمیم قاطع و صحیح می گیرند.

زندگی در زمان حال

آن ها می دانند که «اکنون» تنها زمانی است که قادرند آن را کنترل کنند بنابراین انرژی و وقت خود را صرف تاسف خوردن درباره گذشته هایا نگرانی از آینده نمی کنند. به همین دلیل مشاهده می شود که مقدار زیادی کار در روز انجام می دهند یعنی حداکثر استفاده را از ساعات هر روز می کنند و به جای هدر دادن زمان از آن استفاده می کنند. آن ها اقدام می کنند، زیرا هر کاری بهتر از تصمیم نگرفتن است.

بصیرت

درک تحولات عمده در جهان و تاثیری که این دگرگونی ها بر کسب و کارهای کوچک و متوسط می گذارد از مهم ترین ویژگی های کارآفرین های موفق است. آن ها به تحولات و تغییراتی توجه می کنند که از دید دیگران پنهان می ماند. به این ترتیب با آن که در زمان حال زندگی می کنند، به آینده نیز توجه دارند.

اقدام فوری

کارآفرین های همواره موفق نسبت به تحولات فورا واکنش نشان داده و از ادامه ضرردهی جلوگیری می کنند. برای مثال اگر یک ارتباط تجاری پر سود در حال ضعیف شدن است فورا اقدام کرده و آن را تقویت می کنند. گاه آن ها به این نوع اقدامات شخصا تمایلی ندارند اما چون برای موفقیت کسب و کار ضروری است آن را انجام می دهند. همچنین این افراد در هر زمان فقط یک کار و مفیدترین کار را انجام می دهند. کسانی که چند کار را همزمان انجام می دهند در واقع هیچ کدام را درست به پایان نمی رسانند.

رویکرد مثبت

درک تحولات عمده در جهان و تاثیری که این دگرگونی ها بر کسب و کارهای کوچک و متوسط می گذارد از مهم ترین ویژگی های کارآفرین های موفق است. آن ها به تحولات و تغییراتی توجه می کنند که از دید دیگران پنهان می ماند. به این ترتیب با آن که در زمان حال زندگی می کنند، به آینده نیز توجه دارند.

استقامت

در حالی که افراد عادی هر شکست را توجیهی برای تسلیم شدن تلقی می کنند، کارآفرین های موفق شکست ها را بازخورد مثبت و مفید برای اقدام درست بعدی می دانند. آن ها از شکست راضی نیستند اما ترس از شکست آن ها را از اقدام باز نمی دارد.

نکته بسیار مهم این است که این ویژگی ها در ترکیب با هم موثر هستند و به فرد امکان موفقیت همیشگی را می دهند. برای مثال چون افراد موفق ارتباط های اجتماعی قوی دارند، می توانند در زمینه های مختلف از مشاوره دیگران استفاده کنند. همچنین چون همواره می آموزند تغییرات را هوشمندانه مدیریت می کنند. توجه داشته باشید که هیچ یک از این ویژگی ها به ارث نمی رسند بلکه هر فرد می تواند و باید آن ها را در خود پرورش دهد.