خواص گوجه فرنگی خشک

خواص آلبالو خشک
جولای 8, 2018
خواص شوید خشک
فوریه 20, 2019
خواص کیوی خشک
جولای 2, 2018
خواص موز خشک
جولای 5, 2018
گوجه

گوجه فرنگی خشک سرشار از ویتامین های C و A ،

گوجه فرنگی خشک سرشار از ویتامین های C و A ، اسیدفولیک یا بتا کاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست.

گوجه فرنگی خشک اشتهاآور، برطرف کننده ضعف و خستگی، تقویت کننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می کنند.

در ضمن گوجه فرنگی برای رفع مسمومیت های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینکه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط ها بسیار مؤثر است.

حمله قلبی

مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله های قلبی موثر است. بررسی ها نشان داده است لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خشک از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک های چربی در سرخرگ ها جلوگیری کرده و به این ترتیب ار بروز حمله قلبی پیشگیری می کند

مبارز سرطان

مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. نتایج تحقیقات پژوهشگران ایتالیایی نشان داده مصرف گوجه فرنگی می تواند از بروز سرطان پروستات پیشگیری کند.

این پژوهشگران که موفق شدند نقش گوجه فرنگی را در پیشگیری از بروز سرطان پروستات کشف کنند، می گویند:
ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی خشک شده ای که همراه با دانه ها و پوست آن پخته شده باشد، می تواند پیشرفت تومورهای پروستات و عوامل التهابی مرتبط با این فرآیند را کاهش دهد.

تناسب اندام

گوجه فرنگی خشک  به دلیل داشتن فیبر زیاد، مواد قندی کم و کالری کمی که دارد در کنترل وزن موثر است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، می توانند از گوجه فرنگی استفاده کنند.

همچنین بررسی ها نشان داده است گوجه فرنگی با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی به کنترل وزن کمک می کند. پیشتر مشخص شده بود که گیاهخواران و افرادی که زیاد میوه و سبزی مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که در رژیم غذایی شان زیاد از غذاهای فراوری شده استفاده می کنند، لاغرتر هستند.

اکنون محققان دریافته اند که این موضوع تنها به علت پایین بودن کالری سبزی و میوه ها نیست بلکه لیکوپن موجود در سبزی ها و میوه ها با کاهش هورمون اشتها، به احساس سیری افراد کمک می کند.

محافظ پوست

مصرف گوجه فرنگی خشک شده توانایی بدن در مقابله با پرتوهای ماورای بنفش خورشید را افزایش داده و مانند ضد آفتاب از پوست محافظت می کند. افرادی که دچار سوختگی های پوستی می شوند، می توانند با مصرف گوجه فرنگی خشک و یا پخته، توانایی بدن را در ترمیم این سوختگی ها افزایش دهند.

همچنین استفاده از گوجه فرنگی می تواند در ایجاد طراوت پوست موثر باشد و از چین وچروک های زود هنگام پوست جلوگیری کند. بررسی ها نشان می دهد آنتی اکسیدان موثر در گوجه فرنگی به نام لیکوپن به صورت خام سخت تر جذب شده و مورد استفاده بدن قرار می گیرد وعمل خشک کردن جذب این ماده را در بدن ساده تر می کند

دردهای جراحی

آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی از بروز دردهای پس از جراحی های شکمی جلوگیری می کند. لیکوپن که رنگ قرمز گوجه فرنگی از آن است، از ترشح دسته ای از پروتئین ها که در تشکیل بافت های غیرطبیعی و چسبنده داخل شکم نقش دارند، جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی که درآن گوجه فرنگی یا محصولات تهیه شده از آن به مقدار زیادی گنجانده شده باشد، راهی مطلوب برای کنترل تشکیل این بافت های شکمی است.

زمانی که این بافت ها داخل شکم تشکیل می شوند بیشتر سبب اتصال غیرطبیعی دو ارگان یا بخش هایی از آنها به یکدیگر خواهند شد. این بافت ها باعث یک سری دردهای شکمی و حتی انسداد روده و مثانه و در زنان نیز سبب نازایی می شوند.


cEsGV8bLkWcWJL1yeT8sZDPrzgPgnIygFUpykYvy

پودر گوجه فرنگی


یک راه عالی برای حفظ گوجه فرنگی و بدون نیاز به انجماد آن، تهیه پودر گوجه فرنگی است. پودر گوجه فرنگی مکملی ایده‌آل برای هر غذایی است که نیاز به طعم گوجه فرنگی کلاسیک دارد. 
با پودر گوجه فرنگی می‌توانید طعم‌های لذت‌بخشی را در بسیاری از غذاهای مورد علاقه خود ایجاد کنید. پودر گوجه فرنگی با مواد غذایی بسیار زیادی از جمله تخم مرغ، سوپ، سس و حتی اسموتی خوشمزه خواهد شد. همچنین از آن می‌توان در پاستا، پیتزا، سیب زمینی پخته شده، پنیرخامه ای، چیپس و کراکر استفاده کرد.
پودر گوجه خشک دارای منبع غنی از ویتامین ث و آ که نه تنها از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند، بلکه موجب سلامت  چشم و پوست هم می‌شود. همچنین مواد معدنی بسیار زیادی مانند فولات، پتاسیم، منیزیم و آهن دارد که طیف گسترده‌ای از فرآیندهای متابولیک در بدن را پشتیبانی می‌کند.
پودر گوجه فرنگی سرشار از فیبر خوراکی است که به دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث افزایش انرژی و شادابی می‌شود.
آنتی اکسیدان‌های محافظ موجود در گوجه فرنگی مانند لیکوپن، از سلول‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال آزاد (اتم یا مولکولی که پوسته الکترونی آن جفت نشده است) دفاع می‌کنند. همچنین می‌توانند خطر بیماری‌های مزمن مانند شکته قلبی، سکته مغزی و سرطان را کاهش دهند.
در تحقیقات منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان در سال ۲۰۰۲ میلادی، مشخص شده است که مصرف گوجه فرنگی به طور منظم، با کاهش خطر سرطان پروستات همراه است   

طرز تهیه پودر گوجه فرنگی

گوجه‌ها را خوب بشویید و قسمت سبز آن را جدا کنید. سپس آن‌ها را به ورقه‌های نازک برش دهید و در سینی های خشک‌ کن رویشگر بچینید. دقت کنید که گوجه‌ها بر روی هم قرار نگیرند.
تنظیمات خشک کن را انجام دهید. گوجه فرنگی را تا اندازه‌ای خشک کنید که ترد شده و رطوبت آن گرفته شود. اگر هنوز نرم هستند، آن‌ها را بچرخانید تا طرف دیگر هم خشک شود.
برای تهیه پودر گوجه فرنگی، می‌توانید از مخلوط کن یا آسیاب برقی و در حالت صنعتی از آسیاب استفاده کنید.
ارزش غذایی 100 گرم گوجه فرنگی:
  • کالری: 24
  • چربی: 0.2گرم
  • فسفر: 245 گرم
  • کلسترول: 0 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 3.9 گرم
  • پروتئین: 0.9 گرم
  • فیبر رژیمی: 1.2 گرم
  • سدیم: 6 میلی گرم
  • ویتامین ث: 13 میلی گرم
  • پتاسیم: 237 میلی گرم
isiri-royeshgar

دانلود کنید

استاندارد گوجه خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

2 Comments

  1. سیده زهرا گفت:

    گوجه خشک آینده خیلی خوبی داره فرهنگش داره میاد خیلی بهتر از گوجه نارس و رب گوجه است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *