خواص جعفری خشک

خواص شوید خشک
فوریه 20, 2019
خواص توت خشک
ژوئن 11, 2019
خواص توت فرنگی خشک
جولای 2, 2018
خواص سیب خشک
جولای 1, 2018
جعفری

خواص بی نظیر جعفری برای سلامتی، لاغری و پوست و مو

جعفری گیاهی است علفی ، دوساله و معطر که ارتفاع آن تا 70 سانتیمتر می رسد . برگهای آن برنگ سبز تیره و دارای بریدگیهای لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات رفعی است .گلهای جعفری کوچک برنگ مایل به سبز و بصورت چتر یم باشد میوه آن کوچک به درازای 2 میلیمتر و به قطر یک میلیمتر و دارای بوئی معطر است.

خواص جعفری برای پوست◄

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین C موجود در جعفری باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.
جعفری همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هاست که پوست را در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت کرده و برای درمان چروک پوست صورت، چروک دور چشم و جوان سازی پوست صورت مفید است.

درمان پف و سیاهی دور چشم

مقادیر بالای ویتامین C، کلروفیل و ویتامین K موجود در جعفری به درمان پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.

ماسک جعفری و ماست برای دور چشم

یک قاشق غذا خوری آب جعفری (در صورت استفاده از جعفری خشک می توان از جوشانده آن استفاده کرد) را با یک قاشق چای خوری ماست مخلوط کنید و آن را زیر چشم ها بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.
این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا پف و سیاهی دور چشم شما درمان شود.

آکنه و جوش صورت

جعفری به دلیل خواص ضد باکتری که دارد با کاهش چربی پوست از ابتلا به آکنه و جوش صورت پیشگیری می کند. همچنین خواص ضد التهابی جعفری التهاب پوست را کاهش داده و قرمزی ناشی از جوش صورت را درمان می کند.

ماسک جعفری و لیمو ترش برای جوش

یک قاشق غذا خوری آب جعفری (در صورت استفاده از جعفری خشک می توان از جوشانده آن استفاده کرد) را با یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترش تازه، سه قطره روغن درخت چای و سه قطره روغن رزماری ترکیب کنید و با یک پد پنبه ای به صورت حرکات دایره ای بر روی پوست صورت بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
ماسک جعفری و عسل برای صورت
یک قاشق غذا خوری آب جعفری را با دو قاشق چای خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

درمان طبیعی کک و مک

جعفری یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان کک و مک محسوب می شود.

ماسک خانگی برای کک و مک

یک دسته جعفری تازه را ریز خرد کنید و یا از جعفری خشک استفاده کرده و در یک لیوان آب گرم بریزید، یک قاشق چای خوری آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی در مخلوط کن خوب ترکیب کرده و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.

پاک سازی پوست صورت

جعفری به طور طبیعی به پاک سازی و سم زدایی پوست صورت کمک کرده و با از بین بردن سلول های مرده پوست به روشن تر شدن رنگ پوست کمک می کند.

ماسک جعفری برای روشن شدن پوست

چند برگ جعفری تازه و یا از جعفری خشک استفاده کرده و با یک قاشق غذا خوری ماست، یک قاشق چای خوری جو دوسر و چند قطره روغن درخت چای ترکیب کنید، این ماسک را روی صورت و گردن بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب بشویید.
این ماسک را سه بار در هفته استفاده کنید تا باعث روشن تر شدن پوست صورت شود.

خواص جعفری برای مو◄

درمان ریزش مو

جعفری حاوی مقادیر بالای فلاونوئید ها، ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث تقویت فولیکو های مو شده و ریزش مو را درمان می کند.

ماسک مو با جعفری

نصف فنجان جعفری خرد شده را با 100 میلی لیتر آب ترکیب کنید و بر روی پوست سر و مو ها بمالید، مو ها را به مدت یک ساعت با حوله بپوشانید و سپس با آب و شامپو بشویید.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در جعفری باعث افزایش تولید کلاژن در پوست شده و با کاهش چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.
جعفری همچنین دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هاست که پوست را در برابر آسیب های رادیکال آزاد محافظت کرده و برای درمان چروک پوست صورت، چروک دور چشم و جوان سازی پوست صورت مفید است.

جلوگیری از سفید زودرس مو

جعفری حاوی مقادیر بالای مس است که به حفظ رنگ طبیعی مو کمک کرده و از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری می کند.

تقویت و افزایش رشد مو

جعفری به دلیل مقادیر قبل توجه آهن و مس که دارد باعث افزایش گردش خون در بدن و سر شده و با تقویت فولیکو های مو باعث افزایش رشد مو می شود.

ماسک جعفری برای مو

دو قاشق غذا خوری دانه های جعفری را با یک لیوان آب جعفری تازه در مخلوط کنید بریزید تا خمیری به دست آید، این خمیر را بر روی پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.
این ماسک را دو بار در ماه استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

درمان شوره سر

جعفری دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی قوی است که به درمان شوره سر کمک می کند. هر بار قبل از دوش گرفتن مقداری آب جعفری تازه را بر روی پوست سر و مو های خود بمالید تا شوره سر را درمان کند.

لاغری و کاهش وزن◄

جعفری یکی از انواع سبزیجات با کالری پایین است که سوخت و ساز بدن را افزایش داده، آب اضافی بدن را از طریق کلیه ها دفع کرده و با سم زدایی و پاک سازی کبد به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

سنگ کلیه◄

جعفری، غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هاست که به طور طبیعی باعث پاک سازی کلیه ها می شوند، علاوه بر این جعفری یک آنتی بیوتیک و دیورتیک طبیعی بوده که با افزایش دفع ادرار به درمان سنگ کلیه و عفونت مثانه و دستگاه ادراری کمک می کند.
همچنین گفته می شود که ریشه ی جعفری برای درمان سنگ کلیه مفید است.

کبد چرب◄

جعفری یکی از بهترین سبزیجات برای سم زدایی و پاک سازی کبد است، جعفری به دلیل خاصیت دیورتیک طبیعی که دارد به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

کم خونی◄

مقادیر بالای آهن موجود در جعفری به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن یا آنمی کمک می کند، همچنین ویتامین C موجود در آن به جذب بیشتر آهن کمک می کند.
گفته می شود، در افرادی که نمی توانند از مکمل های آهن استفاده کنند، جعفری بهترین جایگزین است.

فشار خون◄

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پتاسیم موجود در سبزی جعفری باعث کاهش فشار خون بالا می شود، علاوه بر این جعفری چون یک دیورتیک طبیعی است با دفع آب اضافی بدن فشار خون بالا را کاهش می دهد.

درمان ورم بدن◄

جعفری به دلیل مقادیر بالای پتاسیم که دارد و اینکه یک دیورتیک طبیعی است، با افزایش دفع آب اضافی بدن از طریق کلیه ها به درمان ادم و ورم بدن کمک می کند.

کلسترول خون و قلب◄

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای فلاونوئید های موجود در جعفری با کاهش بیوسنتر کلسترول به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند.
جعفری حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که استرس اکسیداتیو را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق کمک می کند. ویتامین B کمپلکس و اسید فولیک موجود در جعفری مانع از ضخیم شدن دیواره های شریانی شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

سم زدایی بدن◄

ویتامین ها و فلاونوئید های موجود در جعفری خشک برای پاک سازی و سم زدایی بدن از فلزات سنگین و سموم دیگر مفید است.
گفته می شود که اگر هر روز دمنوش ریشه جعفری استفاده کنید به پاک سازی و سم زدایی بدن کمک می کند.

دیابت و قند خون◄

جعفری حاوی فلاونوئیدی به نام میریستین است که می تواند سطح قند خون و مقاومت به انسولین در افراد دیابتی را کاهش دهد.
یک تحقیق نشان داده که اگر افراد مبتلا به دیابت به مدت یک ماه جعفری را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، قند خون کاهش چشمگیری پیدا می کند.
مطالعات نشان داده که مصرف جعفری خطر ابتلا به تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا در افراد دیابتی را کاهش می دهد.
جعفری در طب سنتی کشور ترکیه برای درمان دیابت استفاده می شود.

معده و دستگاه گوارش◄

مقادیر قابل توجه فیبر موجود در جعفری به بهبود هضم غذا کمک کرده، نفخ، سو هاضمه، حالت تهوع و استفراغ را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
همچنین جعفری با بهبود هضم غذا به عنوان یک درمان طبیعی برای ریفلاکس اسیدی معده استفاده می شود.

اسهال و یبوست◄

مقادیر قابل توجه فیبر موجود در جعفری با سم زدایی روده ها و افزایش حرکات روده به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند.
برگ ها و ریشه ی سبزی جعفری به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، از قدیم برای پیشگیری و درمان اسهال استفاده شده است.

درمان آرتریت روماتوئید◄

جعفری به دلیل مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در آن دارای خواص ضد التهابی بوده و به پیشگیری ودرمان آرتریت روماتوئید و درد ناشی از آن کمک می کند.
جعفری یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش دفع اسید اوریک بدن علائم بیماری آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد.

سرطان◄

جعفری تازه و خشک شده حاوی یک فلاونوئید خاص به نام اپی ژنین است که با افزایش مرگ سلول های سرطانی، از پیشرفت سرطان به ویژه سرطان پروستات، کولورکتال و کولون جلوگیری کرده و رشد تومور را متوقف می کند.

درمان پوکی استخوان◄

مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین K و کلسیم موجود در جعفری باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.
همچنین ویتامین B کمپکس موجود در جعفری به کاهش سطح هموسیستئین که می تواند باعث تضعیف استخوان ها و پوکی استخوان شود، کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن◄

مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در جعفری باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و درمان تب بالا کمک می کند.
کلروفیل موجود در جعفری دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است و مطالعات نشان داده که جعفری برای پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی مفید است.

بهبود سلامت مغز◄

اپی ژنین موجود در جعفری تشکیل نورون ها در مغز را بهبود بخشیده و به تقویت حافظه کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که جعفری برای درمان بیماری های نورولوژیک مانند اسکیزوفرنی، افسردگی، آلزایمر و پارکینسون مفید است.

درمان بوی بد دهان◄

جعفری در طب سنتی به عنوان یک خوشبو کننده دهان طبیعی شناخته شده است، جویدن چند شاخه جعفری تازه به دلیل عطر و طعم قوی و مقادیر بالای کلروفیل موجود در آن بوی بد دهان را از بین می برد.

چشم◄

کقادیر بالای ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در جعفری باعث تقویت بینایی شده و خطر ابتلا به شب کوری، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

گوش◄

جعفری به دلیل خواص ضد عفونی کننده که دارد، یکی از بهترین گیاهان دارویی برای پاک سازی گوش و درمان گوش درد محسوب می شود.

جدول ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم از جعفری خشک:
  • کربوهیدرات:50/64 گرم
  • پروتئین: 26/63 گرم
  • انرژی: 43 کیلو کالری
  • فیبر: 26/71 گرم
  • آهن: 34 میلی‌گرم
  • فسفر: 66 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 554 میلی‌گرم
  • سدیم: 56 میلی‌گرم
  • کلسیم: 13 میلی‌گرم
  • منیزیم: 12 میلی‌گرم
  • چربی: 5/48 گرم
  • ویتامین آ: 168 واحد
  • ویتامین ث: 221 میلی گرم
isiri-royeshgar

دانلود

استاندارد جعفری خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *