خواص سیب خشک

خواص پیاز خشک
ژوئن 26, 2018
خواص کیوی خشک
جولای 2, 2018
خواص جعفری خشک
مارس 2, 2019
خواص شوید خشک
فوریه 20, 2019
2

سیب خشک ، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌هاست

از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.
سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و … می‌باشد. سیب خشک دارای انواع بسیار متفاوتی است.

افرادی که به طور منظم سیب خشک می‌خورند، میزان تندرستی خود را افزایش می‌دهند و علاوه بر آن از بروز بیماری‌های متعددی که به‌دلیل کمبود عناصر حیاتی پیش می‌آید جلوگیری می‌نمایند.

همه‌ی سیب خشکها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب خشک به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب خشک پس از مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین ، لیموترش و گریپ فروت ) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.
سیب خشک سرشار از ویتامین‌ها، تانن، مواد معدنی و فیبر (سلولز گیاهی) می‌باشد. ترکیبات شیمیایی موجود در میوه‌ی سیب خشک بر حسب نژادهای گوناگون آن متفاوت است.
از جمله فواید سیب خشک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

ویتامین‌ها

سیب خشک حاوی ویتامین‌هایی است که می‌توانند برای بدن بسیار مفید باشند. سیب حاوی مقداری ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها باعث می‌شوند استخوان و پوست شما سلامتی خود را حفظ کنند. سیب همچنین حاوی تعداد زیادی از ویتامین‌های خانواده B است. این ویتامین‌ها متابولیسم طبیعی بدن شما را تنظیم می‌کنند و کبد و پوستتان را تغذیه می‌کنند. طبق بررسی‌های موسسه‌ی لینوس پائولینگ یک وعده نیم پیمانه‌ای شامل 6 درصد از ویتامین B-6 مورد نیاز روزانه و 3 درصد از ویتامین B-5 مورد نیاز بدن است. هر دوی این ویتامین‌ها به تولید ماده شیمیایی و عصب‌های مورد نیاز برای فعالیت مغز کمک می‌کنند.

مواد معدنی

سیب‌های خشک به سبب داشتن مواد معدنی به سلامت شما کمک می‌کنند. طبق یافته‌های موسسه‌ی لینوس پائولینگ، هر وعده نیم پیمانه‌ای از سیب خشک شده، 4 درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تامین می‌کند. پتاسیم ماده‌ای معدنی است که برای نرون‌ها و فعالیت مغز ضروری می‌باشد. همچنین طبق اعلام این موسسه سیب خشک دارای مقداری آهن است؛ به طوریکه نصف پیمانه سیب خشک، 8% از میزان آهن مورد نیاز روزانه آقایان و 3% آهن مورد نیاز خانم‌ها را تامین می‌کند. بدن از این آهن برای ایجاد گلبول‌های قرمز جدید استفاده می‌کند. گلبول‌های قرمز وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌ها را بر عهده دارند. علاوه بر این، سیب خشک حاوی مقادیری از مواد معدنی دیگر مثل مس، منگنز و سلنیوم است.

شادابی پوست

با استفاده از سیب خشک می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری ازبیماری‌های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.
لازم به ذکر است که این قابلیت سیب خشک به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم می‌باشد.

تنظیم فشارخون

خوردن سیب خشک و حتی بو کردن سیب خشک، باعث کاهش فشار خون می‌شود. طی بررسی انجام شده نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب خشک، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

سلامت لثه ها

اسیدهای موجود در سیب خشک، هنگام جویدن باکتری‌های دهان را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب خشک مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب خشک قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، می توانند از فواید ناشی از غنی بودن سیب خشک از ویتامینC بهره‌مند شوند.
مواد مغذی موجود در سیب خشک باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

جویدن سیب خشک، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب خشک تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

نقرس و درد مفاصل

یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب خشک میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.
سیب خشک خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌گردد.

تقویت مغز

سیب خشک باعث مغز می گردد. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

آرام بخش

دم کرده ی پوست سیب خشک که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خشک خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب خشک اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب خشک و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

جدول ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم از محصول:
  • کربوهیدرات:83 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • انرژی: 359 کیلو کالری
  • سدیم: 403 میلی‌گرم
  • پتاسیم: 164 میلی‌گرم
  • چربی: 2.7 گرم
isiri-royeshgar

دانلود کنید

استاندارد سیب خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

11 Comments

  1. مصطفی گفت:

    هر نوع ماهی نمیگم
    منظورم چیزی شبیه به میگو هست که خون کمی داره
    ممنون میشم نجات بدین

    • محسن کریمیان گفت:

      سلام بله شما میتونین هر محصول جامدی که رطوبت داشته باشه رابا دستگاه رویشگر خشک کنید
      در شهرهای بندری درحال حاضر درحال استفاده هستند .

  2. مصطفی گفت:

    سلام
    یه سوال داشتم
    آیا میشه ماهی را هم بوسیله این دستگاه خشک کرد؟
    و وقتی میگیم خشک آیا حالت شکننده داره یا منعطفه؟

  3. سحر گفت:

    دستگاه خشک کن رویشگر واقعا با کیفیته خیلی با خشک کن های توی بازار متفاوته هم از لحاظ کیفیت ساخت و هم از لحاظ تکنولوژی و مصرف گاز ممنون از شرکت خوب رویشگر باعث شد من بتونم کسب و کار خودم رو راه اندازی کنم

  4. شیوا گفت:

    ماریا شما از رویشگر خرید کردین؟ راضی بودین؟

    • ماریا گفت:

      بله من سال گذشته از این شرکت خرید کردم خیلی تحقیق کردم ولی دستگاه خشک کن رویشگر از همه لحاظ هم کیفیت هم مصرف گاز بهترین بود

  5. ماریا گفت:

    دستگاه خشک کن رویشگر واقعا عالی و کم مصرف هستن

  6. ناشناس گفت:

    ممنون از مطالب خوب و مفیدتون

  7. ناشناس گفت:

    سيب خشك واقعا عاليه مخصوصا سيب سبز
    خواهشا محصولات ديكه هم خواصش را بذاريد
    ممنون

  8. صالح گفت:

    من هم با حامد موافقم دولت باید حمایت کنه تا ضایعات کشاورزی به حداقل برسه
    الان مشکلات آب داره به مردم فشار میاره و کشاورزها هم دارن متضرر میشن
    تو سمیرم باید سرکه سیب و چیپس میوه مثل سیب خشک و گشاهان دارویی را تولید کنیم و درآمد زایی داشته باشیم

  9. حامد گفت:

    سیب خشک واقعا عالیه ما در سمیرم اصفهان باغ سیب داریم و هر سال دلال ها میان و سیب ها را مفت از ما میخرن و تازه کلی هم ضایعات داره کاش میشد دولت حمایت میکرد و سیب ها و میوه ها را به چیپس میوه تبدیل میشد
    من شنیدم بازار صادرات خوبی هم داره
    از شرکت رویشگر واقعا ممنونم بخاطر دستگاه خشک کنی که ساخته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *