آشنایی با خشک کن وکیوم (تحت خلاء)

وکیوم درایر(Vacuum Dryer) نوعی خشک کن تحت خلاء می باشد که این سیستم جهت خشک کردن و گرم کردن مواد حساس به گرما (که در مواجه با گرما دچار تغییر شکل می شوند) استفاده می شود.
در دستگاه وکیوم درایر نرخ تبخیر و خشک کردن نسبت به دستگاه های دیگر بیشتر می شود چون در شرایط خلاء نقطه ی جوش محصول کم می شود ودر نتیجه انرژی کمتری جهت انجام این فرآیند لازم خواهد بود. لزوم به کار بردن وکیوم درایر برای خشک کردن مواد غذایی و نگهداری طولانی مدت آن ها، نیاز به استفاده از روش هایی برای حفظ ارزش غذایی آن ها دارد.
حفظ ارزش مواد دلیلی است که ما را به استفاده از دستگاه هایی مانند وکیوم درایر و فریز درایر ترغیب می کند. موادی که از این طریق خشک می شوند علاوه بر حفظ کیفیت و طعم، دچار تغییرات مکانیکی نمی شوند. دستگاه خشک کن تحت خلاء مصرف انرژی کمی داشته و قابلیت شست و شوی خودکار دارد.
روش خشک کن تحت خلا جهت خشک کردن که مواد غذایی و دارویی در یک محفظه بسته استفاده می شود که جهت افزایش اختلاف فشار، هوای درون محفظه تخلیه می شود که توسط یک پمپ خلاء استاندارد این فشار کاهش پیدا می کند. این تکنیک در دمای 25 تا 30 درجه سانتیگراد چند برابر دمای بالاتر می باشد این در حالی است که در این روش رطوبت به میزان 50 درصد کاهش می باید. از این روش برای صنایع غذایی همچون میوه، سبزیجات، مواد خوراکی پودری، مواد دارویی و …. استفاده می شود.
خشک کردن مواد تحت خلاء و بدون استفاده از حرارت مستقیم و با بهره گیری از بهترین و بالاترین کیفیت باعث بالاترین راندمان می شود. کاهش فشار منجر به کاهش نقطه جوش آب می شود، به عنوان مثال در فشار bar1/0 ،دمای تبخیر تقریباً برابر با 45 درجه سانتی گراد است. در غیر این صورت، کاهش فشار و چگالی هوا در خشک کن توانایی هوا را برای انتقال گرما به مواد تضعیف می کند.
خشک کردن یکی از پر انرژی ترین عملیات است که به دلیل گرمای نهان بالای تبخیر آب و ناکارآمدی ذاتی استفاده از هوای گرم به عنوان (متداول ترین روش) محیط خشک کردن است.
بسته به ویژگی های خاص محصول مورد نیاز، بخش های مختلف صنعت به انواع مختلفی از فناوری خشک کردن نیاز دارند. خشک کردن محصولات با ارزش بالا که احتمالاً به گرما حساس هستند، مانند مواد غذایی، دارویی و محصولات بیولوژیکی، توجه ویژه ای را می طلبد. این محصولات حساس به گرما هنگامی که توسط فرایند همرفت در دماهای بالاتر خشک می شوند، تخریب می شوند، رنگ و ظاهر تغییر می دهند و محتوای ویتامین یا مواد مغذی کمتری دارند. خشک کن های خلاء مسیر جایگزینی را ارائه می دهند.
 

محصولات

خشک‌کن رویشگر را مشاهده کنید