خواص اسفناج خشک

خواص نعناع خشک
ژوئن 23, 2019
خواص آناناس خشک
جولای 2, 2018
خواص انجیر خشک
جولای 5, 2018
اسفناج

اسفناج خشک ، منبع تمامی نیازهای بدن انسان

اسفناج یکی از اعضای خانواده‌ی گیاهی تاج‌خروسیان است که شامل سایر خوراکی‌های گیاهی دیگر نیز می‌شود، از جمله چغندر، برگ چغندر، اسفناج و کینوآ. مشخص شده است که خوراکی‌های این خانواده با حفافظت از سلول‌ها در مراقبت از سیستم عصبی مرکزی، کاهش التهاب، و به تاخیر انداختن فرآیند پیری مفید هستند. اسفناج گیاه بومی آسیای جنوب غربی است که هزاران سال است آنجا رشد می‌کند. اعتقاد بر آن است که اسفناج امروزی نخستین بار در بخش‌هایی از ایران و هند رشد کرد. حدود قرن هشتم پس از میلاد، مسافران عرب اسفناج خشک را به منطقه‌ی مدیترانه بردند، جایی که هنوز به شکلی متداول همراه با غذاهای فرانسوی، ایتالیایی و یونانی پخته می‌شود.

اسفناج حاوی ترکیبات کاروتنوئید محافظی است که به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های تخریب‌کننده‌ی عصب، و چاقی ارتباط داده می‌شوند.

گیاه‌مغذی‌ اسفناج شامل کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن، لوتئین، و زآگزانتین و هم‌چنین آنتی‌اکسیدان‌های یافت شده در سبزیجات دیگری مانند هویج، کلم کالی، و بروکلی باشد. هم‌چنین این سبزی سرشار از فلاونوئیدها است، یک نوع آنتی‌اکسیدان قوی که با مبارزه علیه آسیب رادیکال‌های آزاد درون بدن، از آن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. این ترکیب‌های محافظ، اسفناج‌ را به یکی از بهترین خوراکی‌های ضدپیری تبدیل می‌کند.

محافظت در برابر سرطان

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات برگ‌پهن سبز و انواع کلم‌ها (از جمله انواعی مانند اسفناج، بروکلی، گل‌کلم، کلم‌برگ، کلم بروکسل، برگ خردل، برگ شلغم، برگ کولارد و کلم کالی) می‌توانند به شدت در مقابل انواع مختلف سرطان، به ویژه سرطان کولون، سینه، و پروستات از بدن محافظت کنند.

این سبزی قادر است تشکیل سلول‌های سرطانی را آهسته کند زیرا از آسیب به دی‌ان‌ای جلوگیری می‌کند و به وسیله‌ی حضور آنتی-اکسیدان‌هایی مانند نئوگزانتین و وایولاکزانتین فشار اکسیداتیو را محدود می‌کند. طبق مطالعات، کاروتنوئیدهای اسفناج از جهش سلول‌ها که می‌تواند در نهایت منجر به رشد تومورهای سرطانی شود، جلوگیری می‌کند.

مواد مغذی اسفناج‌ شامل کلروپلاست و کلروفیل نیز می‌شود. مطالعات نشان داده است که به دلیل وجود این خواص، این سبزی با بیرون کشیدن مواد سرطان‌زای بدن، سم‌زدایی بدن، کاهش التهاب، و کاهش سرعت آسیب رادیکال‌های آزاد، مثل یک عامل محافظ در برابر سرطان عمل می‌کند.

مراقبت در برابر بیماری‌های قلبی

اسفناج، التهاب بدن را محدود می‌کند که یکی از عوامل اصلی خطر در رابطه با ایجاد بیماری‌های قلبی است. مطالعات نشان داده است این سبزی می‌تواند با بهبود عملکردهای اسیدنیتریک که گردش خون، فشار خون، و سلامت عروق خونی را بهبود می‌بخشد، از سلامت قلب محافظت کند. هم‌چنین اسفناج حاوی دو انتی‌اکسیدان به نام‌های نئوگزانتین و وایولاگزانتین است که محققان آنها را در کاهش پاسخ-های التهابی سراسر بدن مفید می‌دانند. اسفناج یکی از شناخته‌شده‌ترین منابع این ترکیبات خاص است.

مواد مغذی اسفناج قادرند به درمان مشکلات مربوط به عروق خونی کمک کنند، از جمله تصلب شرایین و فشار خون بالا. ترکیبات محافظ یافت شده در اسفناج با یکدیگر عمل می‌کنند تا شریان‌ها را عاری از تجمع پلاک (جرم) نگه دارد، سطح کلسترول را پایین بیاورد، با فشار خون بالا مبارزه کند، جریان خون را افزایش داده و عروق خونی را قوی و سالم نگه دارد.

فیبر موجود در این سبزی نیز در جهت کاهش سطح کلسترول و آهسته کردن جدب گلوکز در جریان خون عمل می‌کند. این عوامل با یکدیگر به شدت خطر حمله یا سکته‌ی قلبی را کاهش می‌دهند.

تقویت ایمنی

این سبزی سطوح بالایی از ویتامین آ و ویتامین ث فراهم می‌کند که در واقع هر دو آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به ویژه در حفظ یک سیستم ایمنی قوی مفیدند. آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین ث و آ، سیستم ایمنی شما را در برابر باکتری، ویروس، توکسین، و سایر مهاجمان خطرناک قوی نگه می‌دارند که می‌توانند منجر به بیماری و ناخوشی شوند.

این سبزی با کاهش پاسخ‌های التهابی، کاهش آسیب‌های سلولی، و هم‌چنین کمک به سیستم گوارشی، که برای جذب مواد مغذی تقویت-کننده‌ی سیستم ایمنی از طریق غذا بسیار مهم است، از ایمنی بدن مراقبت می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌های اسفناج با محافظت در برابر پوسیدگی دندان و بیماری یا عفونت‌های لثه از بهداشت دهان مراقبت کرده و از پوست و چشم‌ها نیز محافظت می‌کنند. هم‌چنین در برابر شرایط جدی‌تری مانند آسیب رادیکال‌های آزاد که ممکن است منجر به بیماری قلبی، سرطان، پاسخ‌های خودایمنی، و اختلالات شناختی شود، از بدن مراقبت می‌کنند.

جلوگیری از دیابت

این سبزی حاوی استروئیدهای محافظی به نام فیتواکسیدروئید است. این استروئیدها در مطالعات سوخت‌وساز گلوکوز (قند) را افزایش دادند و به ثبات سطح قند خون کمک کردند. این امر برای افراد مبتلا به وضعیت پیش دیابت، دیابت، یا سایر انواع سندروم متابولیک بسیار مفید است زیرا نیاز به هورمون مهم ذخیره‌ی چربی انسولین را به حداقل می‌رساند.

ترکیبات یافت شده در این سبزی نیز در کاهش خطر ابتلا به مشکلات ناشی از دیابت مفید هستند. بیماران دیابتی می‌توانند بیماری قلبی، نابینایی، آسیب عصبی، کرختی دست و پا، و مشکلات دیگری را تجربه کنند که اسفناج و سایر سبزیجات می‌توانند به محافظت در برابر آنها کمک کنند.

اسفناج و رشد مو:

یکی از فواید شگفت انگیز اسفناج این است که به رشد مو کمک می کند.پروتئین بالا، ویتامین A و مقدار ویتامین C موجود در اسفناج به بدن اجازه می دهد تا به درستی چربی پوست سر را تنظیم کند و کمک به جلوگیری از ریزش مو می کند.این عوامل همچنین به مو کمک می کنند تا سریع تر رشد کنند. این یک معامله بزرگ برای افرادی است که سابقه ریزش مو در خانواده شان را دارند. برای این که این کار را برای خودتان انجام دهید، یک دستور غذای خوب این است که یک فنجان اسفناج را بردارید، آن را با یک قاشق سوپ خوری عسل، روغن زیتون، روغن نارگیل، یا روغن کرچک مخلوط کنید، و سپس مخلوط را به پوست سر خود بمالید و آن را برای سی تا شصت دقیقه نگه دارید.

تنظیم خواب و درمان بی خوابی

به خاطر تعداد بالای ویتامین آن، اسفناج برای این مورد هم مفید است. البته اسفناج نیز دارای ویتامین B6، و منیزیم است. B6 به ما کمک می کند سروتونین را تولید کنیم، هورمونی که ما را آرام می کند و به تنظیم خواب و چرخه های بیدار کمک می کند.

راهی برای کاهش وزن

اسفناج کالری بسیار پایینی دارد که فیبر را جذب می کند. این، سیستم گوارشی شما را سالم نگه می دارد، که همه چیز برای سلامتی ماست.داشتن معده سالم و یک تعادل مناسب باکتریایی، برای متعادل ماندن در مسیر شما برای سلامت بهتر ضروری است. فیبر موجود در اسفناج مثل همه فیبرها، سطح کلسترول را کاهش می دهد و به کنترل سطح قند خون و کنترل و کاهش وزن کمک می کند.
تقریباً هر فنجان از اسفناج خشک 7 کالری دارد، پس استفاده از اسفناج یک روش عالی برای کاهش وزن است.

حفظ سلامت پوست

نشان داده شده است که اسفناج نیز به حفاظت از پوست در برابر اشعه های مضر فرابنفش کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در اسفناج مثل لوتین، و کورستین هر دو برای حفاظت از پوست از برابر آفتاب و نیز خارش پوست، اگزما، پوستی خشک و دیگر بیماری های پوستی کار می کنند.

اسفناج خشک همچنین دارای کاروتنوئید ها و پلی فنول ها بالایی است که به منظور کاهش اریتم در پوست بعد از آسیب آفتاب شبیه سازی شده، نشان داده شده است. مصرف دائم خوراکی‌هایی نظیر اسفناج‌ که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، رشد سلول‌های پوستی جدید را تحریک می‌کند و سبب تولید کلاژن می‌شود، که از مواد تشکیل دهنده‌ی پوست و دلیل قابلیت ارتجاعی و ظاهر جوان آن است.

کمک به سم‌زدایی

گیاه مغذی‌های یافت شده در این سبزی ، می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کرده و با جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری‌ها در میکروفلورای روده از عملکرد کبد پشتیبانی کند. التهاب کاهش یافته‌ی مجرای گوارشی نه تنها به فلاونوئیدهای اسفناج بلکه به کاروتنوئیدهای آن نیز مربوط است.

سطوح پایین‌تر التهاب از پوشش آسیب‌پذیر مجرای گوارشی و معده محافظت می‌کند، و باعث کاهش احتمال ایجاد سندروم لوله‌ی گوارش بیش‌تراوا یا سایر اختلالات گوارشی می‌شود.
هم‌چنین اسفناج خشک منبع خوبی از فیبر رژیمی است. فیبر برای حفظ سلامت گوارشی لازم است زیرا به حرکت منظم روده کمک می‌کند، و…… و سموم را به خارج از بدن هدایت می‌کند، ‌از یبوست یا اسهال جلوگیری می‌کند، و می‌تواند مجرای گوارشی را سم‌زدایی کند.

محافظت در برابر اختلال شناختی

مطالعات نشان داده است که سبزیجات از جمله اسفناج می‌توانند به کاهش فرآیند پیری کمک کنند. طبق مطالعات انجام شده، اسفناج می‌تواند در برابر بیماری‌های مرتبط به سن از سلامت مغز محافظت کند و حتی آسیب به وجود آمده در قشر مغزی را پس از یک سکته معکوس کند.
آنتی‌اکسیدان‌های یافت شده در اسفناج‌ خشک سبب کاهش التهاب و فشار اکسیداتیو می‌شوند که با افت مهارت‌های حرکتی، رفتاری و شناختی در ارتباط است.

در مطالعات حیوانی، گروهی که از این سبزی مصرف کردند بهبودهایی در توانایی تکمیل وظایف رفتاری و بهبودهایی در امتیازات آزمون‌های شناختی را تجربه کردند. این نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در اسفناج‌ می‌توانند هم نشانه‌های فیزیکی و هم نشانه‌های ذهنی سالخوردگی را به تاخیر بیندازند.

اسفناج خشک ، منبع غنی منیزیم

به گفته‌ی محققان، اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیم است. و مهم‌تر آن‌که منیزیم موجود در اسفناج‌ پس از پخت نیز دست نخورده باقی می‌ماند. منیزیم یک ریزمغذی ضروری در بدن است که به سلامت کلی سلول‌ها کمک می‌کند و در بیش از ۳۰۰ عملکرد بدنی مختلف نقش دارد. با این وجود، متاسفانه بسیاری از بزرگسالان در کشورهای پیشرفته در واقع در حال تجربه‌ی فقز منیزیم هستند ـ و بیش‌تر آنها ختی از این امر اطلاع ندارند.

منیزیم برای تنظیم کلسیم، پتاسیم، و سدیم لازم است که با هم علائم ماهیچه‌ای-عصبی و انقباضات عضلانی را کنترل می‌کنند. به همین دلیل است که فقر منیزیم می‌تواند منجر به درد و گرفتگی ماهیچه‌ها شود. هم چنین فقر منیزیم با بی‌خوابی، اختلالات خلقی، سردرد، فشار خون بالا، و خطر بیش‌تر ابتلا به دیابت در ارتباط است.

اسفناج ارگانیک، در مقابل اسفناج معمولی یا غیرارگانیک، می‌تواند منبع خوبی از منیزیم باشد ـ و مطالعات نشان داده است که یکی از جذب‌شونده‌ترین منابع منیزیم نیز هست. پر حالی‌که مصرف مکمل‌های پیچیده‌ی منیزیم توسط بیش‌تر آدم‌ها برای غلبه بر این فقر کافی است، مصرف منظم خوراکی‌های سرشار از منیزیم مانند اسفناج نیز می‌تواند در کاهش این علائم منفی مفید باشد.

نیاز به پروتئین دارید؟

این سبزی به عنوان یک گیاه دارای مقدار قابل‌توجهی پروتئین است به این ترتیب که در هر صد گرم آن ۲.۹ گرم پروتئین وجود دارد.
در حقیقت، پروتئین‌های موجود در اسفناج به راحتی هضم شده و توسط آنزیم‌ها به آمینو اسید (اسید آمینه) تجزیه می‌شوند. اسیدهای آمینه برای شما بسیار ضروری هستند اگر ورزش می‌کنید.

محافظ چشم در مقابل کامپیوتر

زآگزانتین یک کاروتنوئید خوراکی حیاتی است که برای جلوگیری از بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته سن (تباهی لکه‌ی زرد)، به داخل چشم جذب می‌شود. بنابراین، زآگزانتین آنتی‌اکسیدان و خواص محافظتی فیلتر نور برای چشم‌های شما دارد.
لوتئین موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از تحلیل شبکیه می‌شود، همچنین با تجمع در بافت‌های چشم، تنش را در چشم کاهش می‌دهد.

ویتامین A به سلامت چشم‌های‌تان کمک می‌کند و سلامت پوست‌تان را حفظ می‌کند.
اسفناج به میزان فراوانی ویتامین A دارد، به این ترتیب که صد گرم از این گیاه خوراکی، ۹۳۷۸ واحد بین‌المللی (IU) ویتامین A برای بدن‌تان تامین می‌کند که این میزان ۱۸۸ درصد از مقدار مصرف روزانه‌ی این ویتامین است.
اگر شما وقت زیادی را در مقابل کامپیوتر یا لپ تاپ خود سپری می‌کنید خوردن این سبزی بسیار برای‌تان فایده دارد.

مخزن ویتامین K

برگ‌های اسفناج همچنین غنی از ویتامین K هستند، به طوری که هر صد گرم از آن ۶۰۴ درصد از ارزش روزانه‌ی این ویتامین را برای بدن تامین می‌کند.

ویتامین K با تحریک فعالیت استئوتراپیک سبب رشد و ترمیم استخوان‌ها می‌شود.

ویتامین K برای سلامت مغز مهم است، به همین دلیل است که حتی می‌تواند از بروز آلزایمر نیز پیشگیری کند در صورتی که به صورت منظم مصرف شود.

اسفناج برای رشد عصب جنین

اسفناج برای خانواده های در حال انتظار عالی است، زیرا برای سلامتی فرزند بسیار مفید است. فولات و میزان اسید فولیک بالای آن به کاهش خطرات مربوط به شکاف کامی جنین کمک می کند.ویتامین A که به وفور در اسفناج یافت می شود، برای رشد شش جنین نیز عالی است.

محافظ سیستم گوارشی

با خوردن اسفناج، می‌توانید یبوست را فراموش کنید، زیرا اسفناج با توجه به فیبر و آب فراوانی که دارد، فعالیت دستگاه گوارش را منظم می‌کند.

اسفناج خشک هم فیبر محلول و هم فیبر غیر محلول دارد که هر دو دارای اثرات مفید روی سلامت شما دارند.در حالی که فیبر نامحلول باعث جلوگیری از یبوست می شود و عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد، فیبر محلول باعث جلوگیری از جذب چربی و کلسترول از مواد غذایی توسط بدن می‌شود.

اسفناج از غشای مخاطی معده محافظت می‌کند، و در نتیجه با مصرف آن خطر ابتلا به زخم معده کاهش می‌یابد.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم اسفناج خشک:
  • کربوهیدرات: 3.63 گرم
  • پروتئین: 2.86 گرم
  • انرژی: 23 کیلوکالری
  • فیبر خوراکی: 2.2 گرم
  • کلسیم : 99 میلی گرم
  • پتاسیم: 558 میلی گرم
  • منیزیم: 79 میلی گرم
  • سدیم: 79 میلی گرم
  • آهن: 87.47 میلی گرم
  • ویتامین کا: 482.9 میکرو گرم
  • ویتامین ث: 28.1 میلی گرم
isiri-royeshgar

دانلود کنید

استاندارد اسفناج خشک شده-ویژگیها و روشهای آزمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *